Going Shopping is Dead
How to Restore Meaning and Fun in Retail
Authors: Gianluca Scheidegger, Johannes Bauer and Jan Bieser
GDI Study No 53
Languages: English, German
2023
When shopping is no longer fun, proximity becomes the decisive factor for retail. Learn how to leverage the potential of proximity in your business at the 75th International Retail Summit on September 10th and 11th at the GDI in Rüschlikon.
Repräsentative Studie zum Schweizer Handel
Nach Lieferkettenengpässen, steigenden Rohstoffpreisen und Fachkräftemangel stellt nun ein weiterer Faktor den Handel vor eine grosse Herausforderung: Zeit. Sie wird bei Konsumentscheidungen zur kritischen Ressource. 30 % aller Schweizerinnen und Schweizer im erwerbsfähigen Alter stehen häufig oder fast immer unter Zeitstress. Die wertvolle Zeit wollen KonsumentInnen immer weniger mit Shoppen verbringen.
Die Ergebnisse der neuen Handelsstudie des GDI «Ausgebummelt – Wege des Handels aus der Spass- und Sinnkrise» deuten darauf hin, dass sich die Einstellung zum Einkaufen gewandelt hat. Es wird nicht mehr als angenehme Freizeitbeschäftigung, sondern als «mühsame Tätigkeit» wahrgenommen.
Vier Shopper Typen
Die unterschiedlichen Einstellungen zum Einkaufen werden in der Studie mit vier Shopper-Typen dargestellt: ziellose BummlerInnen, strikte BedarfskäuferInnen, aufgeschlossene OptimiererInnen und effiziente IdentitätskäuferInnen.
Vier Wege für den Handel aus der Spass- und Sinnkrise
Damit Einkaufen für KundInnen wieder attraktiver wird, muss der Handel sich gemäss den GDI-Forschern an vier Ps halten: Er muss schneller (Promptness), näher (Proximity), schöner (Pleasure) und sinnvoller (Purpose) werden. Der Handel muss den Menschen Zeit zurückgeben und zum Zeitgestalter seiner KundInnen werden.
Deutsch: https://doi.org/10.59986/ECYW5885
Englisch: https://doi.org/10.59986/SLZW6153
Representative study on Swiss retail
After supply chain bottlenecks, rising commodity prices and a shortage of skilled labour, another factor is now presenting retailers with a major challenge: time. It is becoming a critical resource when making consumer decisions. 30% of all Swiss people of working age are often or almost always under time pressure. Consumers want to spend less and less of their valuable time shopping.
The results of the GDI's new retail study "Going Shopping" is Dead indicate that attitudes towards shopping have changed. It is no longer perceived as a pleasant leisure activity, but as a "tedious activity".
Four shopper types
The different attitudes to shopping are illustrated in the study with four shopper types: aimless dawdlers, strict needs shoppers, open-minded optimisers and efficient identity shoppers.
Four ways out of the fun and meaning crisis for retailers
To make shopping more attractive for customers again, retailers must adhere to four Ps, according to the GDI researchers: It must become faster (promptness), closer (proximity), more beautiful (pleasure) and more meaningful (purpose). Retailers must give people back their time and become time organisers for their customers.
English: http://doi.org/10.59986/SLZW6153
German: http://doi.org/10.59986/ECYW5885
The authors

Dr Gianluca Scheidegger
Dr Gianluca Scheidegger is a senior researcher and speaker at the Gottlieb Duttweiler Institute. He holds a doctorate in economics and analyses social, economic and technological changes with a focus on retail and consumer behaviour.

Dr Johannes C. Bauer
Dr Johannes C. Bauer is Head Think Tank at the Gottlieb Duttweiler Institute. In his research, he examines changes in consumer and purchasing behaviour, the future of retail against the backdrop of long-term consumer, technology and business model trends as well as the opportunities and risks of digitalisation for the economy and society.